SuperCleaners Retail

Een groei van 250 naar 500 verkooppunten in Nederland en België via Online Marketing

Ja, dit wil ik ook!

Van 0 naar 500

verkooppunten in Nederland en België

+ 600%

groei in likes/volgers op Social Media

+5572% groei

in Organisch webverkeer binnen 1 jaar

De klantvraag

Van 250 naar 500 verkooppunten

Een hogere naamsbekendheid en meer afzetpunten

Doelstellingen

We Boost Brands loves retail! Jouw merk in het schap van de winkelier krijgen; Opvallen met jouw merk in de overvolle schappen; Afzet in het schap optimaliseren; Jouw producten online én offline maximaal verkopen; Hoe doe je dat?

 

We Boost Brands weet daar alles van! Hoezo? Wij hebben zelf een retailconcept ontwikkelt, namelijk SuperCleaners Retail. En dit concept wordt nu verkocht via Hubo, Multimate, Hornbach en honderden technische groothandels. Maar hoe zorg je nu met online marketing voor een flinke groei in naamsbekendheid en fysieke verkooppunten? We deden het! In deze case vertellen we je alles over onze aanpak.

Referentie

Rein Dekkers

Sales Manager bij SuperCleaners

“Dankzij onze banden met We Boost Brands, zijn wij enorm snel opgeschaald. Na ontwikkeling van ons vernieuwde concept zagen we direct een toename in het aantal websitebezoekers. Ook heeft We Boost Brands ons geholpen met de integratie van een PIM systeem waarmee al onze productinformatie direct naar de winkelier gestuurd kan worden. Dit zorgde voor een flinke toename in de afzet.”

Ja, dit wil ik ook!
De eerste stap op we naar meer

Krachtige online marketing voor SuperCleaners

Tijd voor actie!

Onze aanpak

Een online marketingbureau met een eigen A-merk retailconcept dat wordt verkocht bij de marktleiders in Nederland. Die zin moet je toch twee keer lezen, voordat je het gelooft. Maar toch is het waar.

 

We Boost Brands is trotse eigenaar van het retailconcept SuperCleaners. De passie voor retail én online kunnen we zo bij uitstek combineren in de praktijk. SuperCleaners Retail is ontstaan door in te spelen op actuele marktontwikkelingen. Het concept is uitsluitend verkrijgbaar bij DIY (doe-het-zelf) en profcentra en richt zich hierdoor op de doe-het-zelvers en vakmannen van Nederland en België.

 

Maar hoe kom je met een nieuw retailconcept binnen bij de marktleiders? Waarom zou de doelgroep voor SuperCleaners moeten kiezen? Hoe vallen we online op? Hoe vallen we op in de winkels? En hoe gaan we vraag creëren naar ons concept?

 

Om het plan van aanpak voor SuperCleaners te bepalen, zijn we eerst op zoek gegaan naar antwoorden op bovenstaande vragen. Vervolgens is er een marktonderzoek uitgevoerd onder de doelgroep en verkooppunten. Met deze belangrijke inzichten zijn we aan de slag gegaan met conceptontwikkeling, een pilot, marketingplan, uitrollen en optimaliseren. Zie hieronder het overzicht:

 

Plan van aanpak:

Stap 1: Bestaansrecht, kansen, afzetmarkten bepalen

Stap 2: Strategisch marketingplan

Stap 3: Conceptontwikkeling

Stap 4: Pilot

Stap 5: Uitrollen / expansie

Stap 6: Optimalisatie en aanpassen

Wat zijn we gaan doen

Stap 1: Bestaansrecht, kansen en afzetmarkten bepalen:

Alvorens je tijd, energie en zeker ook geld gaat investeren, wil je toetsen of het concept überhaupt wel bestaansrecht heeft. Met het oog op het groot aantal aanbieders van reinigingsproducten en schoonmaakmiddelen was dit geen eenvoudige stap. Toch zagen we aanknopingspunten, niches en kansen voor het concept. De allereerste ideeën en schetsen hebben we alvorens door te gaan naar stap 2, getoetst in de praktijk bij de winkelier en eindgebruiker.

 

Stap 2: Strategisch marketingplan

Na dit marktonderzoek, waren we overtuigd dat het concept perspectief had. Vervolgens is er een strategisch marketingplan opgesteld. Onderdelen voor dit marketingplan zijn o.a. doelgroep bepaling, klantwensbepaling, afzetmarkten in kaart brengen, afzetgegevens voorspellen, kosten-batenanalyse en marges, marketing en communicatieplan.

Stap 3: Conceptontwikkeling

Na voltooiing van het strategische plan te hebben, steeg het enthousiasme. Ondanks dat derden ons garandeerde dat het gedoemd was te mislukken, zetten wij voort.

In de conceptontwikkeling werd stilgestaan bij onze merkwaardes, de doelgroep, onderscheidend vermogen en positionering. Vervolgens zijn we aan de slag gegaan met de huisstijlbepaling, zoals het bedenken van logo’s, kleuren, etiketten, brochures, website en nog veel meer. Omdat SuperCleaners, in tegenstelling tot de directe concurrenten, haar oorsprong voor 100% in Nederland bevond, hebben we gekozen voor de kleuren rood-wit-blauw. Met het oog op de gewenste positionering (krachtig, stoer, kwaliteit, robuust, snel), hebben we gekozen om de kleur rood dominant door te voeren in de huisstijl. Om het kwaliteitsverschil met andere aanbieders te verduidelijken, hebben we gekozen voor de tagline ‘Dé Professionele Oplossing!’ en hebben we alle content (bijv etiketten) voorzien van een label ‘professioneel’.

 

Stap 4 Pilot

Leuk al die theorie en dat ‘ondernemersgevoel’, maar in de praktijk moet het concept zich natuurlijk wel bewijzen. De eerste drempel die genomen moet worden, is natuurlijk het opnemen van het concept bij de winkelier. Indien de winkeliers het concept niet willen opnemen, kunnen de producten vanzelfsprekend niet verkocht worden. In de pilot hebben we met het prototype concept circa 50 winkels bezocht en gevraagd of zij het concept zouden opnemen. Het voordeel van de pilot is dat de winkelier zijn feedback kan geven waarna we deze nog konden doorvoeren. De feedback die we kregen hadden met name betrekking op de distributie en logistiek en gelukkig niet op de content, pricing en strategie. We konden dus met wat kleine aanpassingen door naar stap 5!

Stap 5 Uitrollen / Expansie

Klap erop! Het concept is klaar en nu ready to BOOST. Maar hoe spreek je nu een groot publiek aan voor het concept? In het strategische marketingplan hadden we bepaald te starten met een aantal beurzen in Nederland en België. En met name de beurzen waar de winkelier alsook de doelgroep actief is. Daarom nam SuperCleaners Retail deel aan o.a. De Bouwbeurs in Utrecht met 75.000 bezoekers en de Installatie vakdagen in Hardenberg met 15.000 bezoekers. Maar ook werd deelgenomen aan de DIY home & Garden in Kortrijk (BE) en DHZ THR beurs in Apeldoorn.

Naast deze traditionele manier van zaken doen, is SuperCleaners actief aan de slag gegaan met slimme online marketingtechnieken. Hierbij kan je denken aan slimme social campagnes, winacties, social paid en zoekmachineoptimalisatie. De combinatie tussen traditionele media en online, hebben ons gebracht waar we nu staan > 500+ verkooppunten.

 

Stap 6 Optimalisatie

Zijn we er? Nee nu begint het pas. SuperCleaners is opgenomen bij een groot aantal verkooppunten in NL en BE. Maar om opgenomen te blijven in de schappenplannen van de retailers zijn goede afzetcijfers een must! We Boost Brands besteedt daarom veel tijd en energie aan het optimaliseren van de online campagnes, het online bereiken van de doelgroep, A/B testing, het optimaliseren van het schappenplan en bijbehorende POS materialen.

Minder koffie, meer champagne

Resultaten voor SuperCleaners Retail

WIj zorgen voor meer!

Resultaten

De combinatie tussen online marketing en retailmarketing is ‘super’! Het versterkt elkaar en hierdoor is SuperCleaners gegroeid in korte tijd van een onbekende speler naar een A-merk in de Nederlandse DIY en Profbranche.

 

Ook online is het resultaat direct zichtbaar. Zo is het aantal websitebezoekers binnen enkele maanden vertienvoudigt, stijgt de sessieduur aanzienlijk en wordt de online store locator (overzicht verkooppunten) dagelijks gebruikt.

Bij onze winkeliers stijgt de afzet ook goed. Door slimme en opvallende acties weten we de verkoopcijfers te boosten. Ook merken we dat het geoptimaliseerde schappenplan een effect heeft op de afzet.

SUPER!

Van 0 naar 500

verkooppunten in Nederland en België

+ 600%

groei in likes/volgers op Social Media

+5572% groei

in Organisch webverkeer binnen 1 jaar

Boost
Wij zorgen voor meer

Wil jij net zoals SuperCleaners ook een Boost voor jouw bedrijf?

Ja, dit wil ik ook!
online marketing strategie strategen