1. Maak je account en het aantal campagnes niet te groot
Het klinkt misschien vanzelfsprekend. Maar wanneer je een relatief klein budget per dag te besteden hebt wil je dit niet ook nog eens moeten verdelen tussen een hele hoop campagnes. Het sleutelwoord in deze is focus. Aan de hand van het zoekwoordonderzoek + de actuele kennis die jij als ondernemer hebt over je branche kun je een actueel thema eruit lichten. Juist door heel gericht op de actualiteit te focussen kun je ook met een klein budget zichtbaarheid genereren.
Voorbeeld: Voor een restaurant wat zijn klanten voornamelijk in een directe omgeving uit de woonplaats moet halen en met een maximaal klikbudget van €150.- adviseren wij maximaal 2 tot 3 campagnes.
Let wel dat een goed advies enkel op basis van gesprekken en onderzoek gedaan kan worden. Het verschilt immers per branche/product en de gewenste doelen die je wilt bereiken via Google Ads wat de ideale aanpak is.
2. Focus op locatie en tijd
Met een klein budget in Google Ads adviseren wij je ook kritisch te kijken naar de tijdstippen en het geografisch gebied waar je zichtbaar wil zijn met je advertenties. Door dit goed in te richten krijg je a.d.h.v. data inzicht wanneer en in welk gebied voor jou het converterend verkeer op je website komt.
Voorbeeld: Voor een kleine spuiterij met de focus op de zakelijke markt adviseren we om de advertenties bij aanvang alleen van maandag t/m vrijdag te tonen en juist niet in de weekenden. Hiermee verliezen we geen budget in het weekend en kunnen we dit besteden wanneer de doelgroep online is.
Wanneer je het geografisch gebied gaat instellen kun je dit heel specifiek instellen. Zo kun je per land, provincie, plaats, gemeente of zelfs straal rondom een bepaalde locatie targetten. Ideaal om heel gericht je publiek te bereiken.
3. Ga niet breed adverteren
Binnen Google Ads heb je de mogelijkheid om op verschillende manieren je zoekwoorden in te stellen. Met een klein budget in je Google Ads account adviseren wij om niet heel breed te gaan adverteren. Kies altijd voor woordgroepen of gemodificeerd breed (dit zijn de “+”jes voor elk zoekwoord). Op deze manier houd je grip op je zoekwoorden en betaal je minder snel voor irrelevante zoekwoorden.
Voorbeeld: Voor een keukenspuiterij in de zakelijke markt werkt het goed om gevonden te worden op de woorden keuken spuiten. Vanwege het kleine budget adviseren wij om langere woordcombinaties te maken (long-tail) en gemodificeerd breed in te zetten. Dat ziet er bijvoorbeeld zo uit: +houten +keuken +spuiten.
Ben je nog niet zeker op welke zoekwoorden je gaat adverteren? Dan is een zoekwoordonderzoek de juiste stap. Een marketingbureau kan je hier goed bij helpen.
4. Zorg voor goede landingspagina’s
Misschien wel de meest waardevolle tip. Veel ondernemers zijn bereid te investeren in Google Ads omdat dit direct iets oplevert. Je ziet immers vrijwel direct extra bezoekers naar je website komen. Maar na even actief te zijn veranderd het beeld, want de conversie blijft uit. Vaak ontbreekt een goede landingspagina waarop de advertentie uitkomt. Het is juist deze landingspagina die bezoekers overtuigt op je website te blijven en contact met je op te nemen. Besteed hier dus ook voldoende tijd en aandacht aan.
Vind je het lastig om een landingspagina te maken? Een goed marketing bureau kan een goed opgezette landingspagina voor je realiseren.
5. Schrijf geen algemene advertentieteksten en extensies
Nog steeds zien we in Google Ads accounts generieke advertentieteksten en extenties met termen als “wij leveren kwaliteit” of “wij hebben snelle service”. Juist met een klein budget en beperkte zichtbaarheid moet je boodschap super relevant zijn. Zorg dat je de taal van je doelgroep spreekt.
Wanneer je dit goed doet zullen potentiële klanten sneller geneigd zijn op je advertenties te klikken. Je CTR (click through rate) ook wel klikratio genoemd zal hierdoor stijgen. Blijf ook continue testen met je advertentieteksten. Standaard adviseren wij om 3 verschillende advertentieteksten per advertentiegroep in te richten.
6. Ben scherp op je uitsluitingszoekwoorden
Met een klein budget wil je natuurlijk ook enkel gevonden worden op relevante zoekwoorden. Bekijk daarom regelmatig je account op welke zoektermen je advertenties vertoond worden. Zorg dat je de irrelevante woorden uitsluit. Het is zonde om je kostbare euro’s te besteden aan irrelevante zoekwoorden.
Voorbeeld: Een bedrijf welke actief is in het monteren van spuitcabines voor de zakelijke markt adverteert in Google Ads op de woorden +spuitcabine +kopen. Een logische zet. Maar na analyse zien we ook verkeer binnenkomen op de woorden +opblaasbare +spuitbabine +kopen. Dat is nu weer niet relevant. In dit geval sluiten we de opblaasbare variant uit zodat hier onze advertenties niet vertoond worden.
Overzicht van alle 6 tips voor Google Ads met een klein budget
Nog even een korte samenvatting op de vraag: “Hoe kan ik succesvol zijn met een klein Google Ads budget?”.
- Maak je account en het aantal campagnes niet te groot
- Focus op locatie en tijd
- Ga niet te breed adverteren
- Zorg voor goede landingspagina’s
- Schrijf geen algemene advertentieteksten en extensies
- Ben scherp op je uitsluitingszoekwoorden
Wil je starten met adverteren in Google Ads of wil je meer weten over jouw situatie? Wij helpen je uiteraard graag. Vanuit jouw situatie geven we altijd eerlijk advies op maat met als doel het boosten van jouw resultaten.
Neem vrijblijvend contact met ons op en we helpen je graag!