A/B-testen. Misschien heb je er al eens wat over gehoord, maar misschien ook niet. In marketingland is het een term die je geregeld voorbij zult horen komen. Dat komt, doordat specialisten in de online marketing vaak dagelijks – soms wekelijks – A/B-tests uitvoeren voor hun interne marketing en voor opdrachtgevers. Via verschillende kanalen en bij diverse uiteenlopende content is het mogelijk om een A/B-test uit te voeren. Wel zo handig als jij weet wat deze term inhoudt én hoe je A/B-testen kunt implementeren om jouw contentstrategie een beetje meer succesvol te maken. Lees in dit artikel alles over dit marketingfenomeen.
Kortgezegd is A/B-testen het opzetten van twee varianten van een campagne: een A-variant en een B-variant. Neem bijvoorbeeld een bepaalde productpagina van een webshop. Deze kun je op heel veel verschillende manieren designen. Daarbij kunnen de kleinste details de grootste impact hebben op de sales. Daarom is het fijn om twee lay-outs aan (potentiële) klanten te tonen. Zo ontdek je welke variant het beter doet en ervoor zorgt dat jij meer diensten/producten verkoopt. Het kan spannend zijn om een A/B-test uit te voeren, maar alleen op die manier ontdek je wat voor jouw website én bedrijf het beste werkt.
Met A/B-testing kies je voor een heleboel voordelen die zwaarder wegen dan je zenuwen die je misschien ervaart bij deze manier van testen. Eén van de grootste voordelen van A/B-testen is dat websitebezoekers niet doorhebben dat jij een test aan het uitvoeren bent. Zij zien jouw webdesign en kunnen gewoon door jouw lay-out scrollen. Daarbij krijg je objectieve data van echte potentiële klanten door A/B-testen. Je kunt hun gedrag goed tracken en op basis van de vergaarde kennis, voer je snel veranderingen door die een wereld van verschil maken.
Er zijn een aantal online plekken waar A/B-testen vooral wordt gebruikt. Het resultaat? Meer mensen aantrekken en van leads betalende klanten maken. Een A/B-test komt vooral voor:
Bij We Boost Brands werken designers en marketingspecialisten met ontzettend veel (creatieve) kennis. Wij weten hoe je het best A/B-testen kunt ontwikkelen en uitvoeren en houden hierbij alle resultaten nauwlettend in de gaten. Ben jij toe aan een boost voor je mailings, socials en/of website? Plan dan een inspirerend kennismakingsgesprek met ons in en ga voor een boost van jouw bedrijf!