Advertenties binnen Google, steeds meer bedrijven doen het. Met Google Ads kun je advertenties inrichten op de zoekwoorden die voor jou belangrijk zijn. Deze advertenties zie je doorgaans boven en onderaan de pagina met zoekresultaten. Daartussen zie je de “gratis” resultaten (ook wel organische resultaten genoemd). Naast het adverteren in de zoekmachine kun je met je advertenties er ook voor kiezen om ze te verspreiden via andere zelf gekozen websites. Maar wat kost het nu eigenlijk om te adverteren in Google Ads? In deze blog geven we uitgebreid antwoord op die vraag.
Binnen Google Ads stel je altijd een budget per dag is. Het instellen van een budget per dag doe je altijd per campagne binnen je account. Het is logisch dat je soms voor de ene campagne meer budget wil besteden dan voor de ander. Om je totale budget per dag te bepalen tel je alle dagbudgetten per campagnes gewoon bij elkaar op. Binnen het Google Ads account zie je dit automatisch.
“Je Google Ads budget per maand kan via de volgende formule uitrekenen: Budget per dag x 30.4 = budget per maand.”
We snappen dat het vanuit de ondernemer eenvoudiger is om een budget per maand aan te houden. Google Ads hanteert hiervoor een eenvoudige formule. Je neemt je totale budget per dag en vermenigvuldigt dit met 30.4. Bijvoorbeeld: Je budget per dag is €10.-. Je formule is dan €10 x 30.4. Je totale klikbudget per maand is dan €304,-.
De hoogte van je budget is op meerdere manieren te bepalen. Wij adviseren bedrijven altijd de situatie te benaderen vanuit de doelstelling. Wil je bijvoorbeeld dat Google Ads ingezet gaat worden als lead generator voor offerte-aanvragen, of het verkopen van producten? Of gaat het je met name om naamsbekendheid te verkrijgen? Voor elk type doel leg je de focus op andere variabelen.
Op basis van je doelen bepaal je de hoogte van je budget. Wanneer je echt leads of sales wil genereren via Google Ads is een belangrijke variabele de kosten per conversie. Wanneer je dit weet kun je zorgen dat je met jouw advertenties het break-even point inzichtelijk krijgt. Je krijgt dus inzicht in hoeveel een nieuwe lead je mag kosten. Zo levert elke aanvraag of verkoop (ook wel conversie genoemd) je winst op.
“Tip: Ben je startend en heb je weinig budget? Begin dan klein. Verzamel relevante data en investeer door wanneer je basis goed staat.”
Is naamsbekendheid of service verlenen een doel dan richt je je voornamelijk op vertoningen en kliks. Je kijkt dan voornamelijk waar de volumes zitten op zoekwoorden en wat de gemiddelde kosten per klik zijn. Voeg deze bij elkaar en je krijgt een beeld welk budget je nodig hebt om de maximale volumes te halen.
Eerder spraken we al over het instellen van het budget per dag. Maar daarnaast kun je ook zelf de CPC bepalen. CPC staat voor “Cost per click” (kosten per klik). Hiermee kun je zelf het maximale bedrag instellen dat je per klik op een zoekwoord wil betalen. Perfect dus om grip te houden op je budget per dag.
De hoogte van je CPC is afhankelijk van een aantal factoren. Zo spelen bijvoorbeeld je landingspagina, het zoekvolume, de advertentieteksten en de concurrentie die ook adverteren op dat zoekwoord allemaal een rol. Iedereen mikt immers op de top 3 plekken in de zoekresultaten omdat dit normaliter de meeste vertoningen, kliks en conversies oplevert. Google Ads vat deze factoren samen in de zogenoemde kwaliteitsscore. Deze loopt van 0 tot 10. Hoe hoger de score, hoe beter je prestaties.
Een goed marketingbureau kan je helpen inzicht te geven in een strak plan van aanpak jouw campagnes en doelstellingen.
Een goed lopend Google Ads account vergt tijd om het op te zetten. Om een goed beeld van de kosten te krijgen moet een marketingbureau weten hoeveel uur nodig is om het account in te richten. De tijd die nodig is voor de inrichting van je account is o.a. afhankelijk van:
Wanneer je account eenmaal is opgezet vergt het ook periodiek onderhoud. Zo filter je irrelevante zoekwoorden en houd je de kosten en conversies in de gaten. Je verbetert continu je advertentieteksten en daarnaast zoek je continu naar nieuwe pareltjes van zoekwoorden. Dit is belangrijk om de gestelde doelen te kunnen halen. Wanneer je account namelijk aan kwaliteit verliest betaal je meer voor minder resultaat. Heel belangrijk dus om periodiek in je account te duiken.
Nog even een korte samenvatting op de vraag: “Wat kost het om te adverteren in Google Ads?”. Eigenlijk zijn er 2 hele belangrijke variabelen die je altijd moet meenemen, namelijk:
Wil je starten met adverteren in Google Ads of wil je meer weten over jouw situatie? Wij helpen je uiteraard graag. Vanuit jouw situatie geven we altijd eerlijk advies op maat met als doel het boosten van jouw resultaten.
Neem vrijblijvend contact met ons op en we helpen je graag!