Je account is aangemaakt en er komt data binnen, Top! Nu is het belangrijk om de data zo zuiver mogelijk te houden. Zo wil je bijvoorbeeld de gegevens uitsluiten wanneer jij of je collega’s je website bezoekt. Onderstaand een aantal te nemen stappen om je account volledig in te richten
Dataweergaven
Wij adviseren om altijd 3 dataweergaven aan te maken binnen Google Analytics. Zo kun je rustig testen of filters toevoegen terwijl je altijd een originele dataweergave behoudt. Mocht er iets misgaan kun je daar altijd op teruggrijpen.
- [domeinnaam] – all data
- [domeinnaam] – all data (incl. filters)
- [domeinnaam] – testweergave
Filters
Filters zijn belangrijk om specifieke bronnen of gebruikers uit te sluiten. Denk hierbij bijvoorbeeld aan spambots of bezoek van jezelf of collega’s. Door deze filters goed in te richten houd je de data in je account zuiver.
Moeite met het inrichten van je filters? Een marketingbureau kan dit eenvoudig voor je regelen.
Gebruikers toevoegen
Indien nodig is het gewenst om gebruikers toe te voegen. DIt kan eenvoudig door in de beheers omgeving degene die je wil toevoegen tot het account een uitnodiging te versturen. Uiteraard kun je aangeven welke rechten deze persoon mag hebben. Zo hebben collega’s of het marketingbureau ook altijd inzicht in de data van je website.
Doelen instellen
Zijn er contactformulieren ingevuld? Is er op mijn e-mailadres of telefoonnummer geklikt? Het zijn veelgestelde vragen wanneer het aankomt op de prestaties van een website. Gelukkig kun je, door je doelen goed in te stellen, dit eenvoudig inrichten.
Moeite met het inrichten van je doelen? Een marketingbureau kan dit eenvoudig voor je regelen.
Koppelen van Google Ads
Adverteer je in Google Ads? Vergeet dan niet om je Google Ads account te koppelen aan je Google Analytics account. Op deze manier wordt de data vanuit Google Ads direct zichtbaar in in je Google Analytics account. In de beheersomgeving van je Google Analytics account kun je heel eenvoudig je Google Ads account koppelen.
Koppelen met Google Search Console
Zorg er ook voor dat je account gekoppeld is met Google Search Console. Dit is een gratis tool van Google waarmee je kunt bekijken of en met welke pagina’s je website aanwezig is in de zoekmachine. Google Search Console geeft je nuttige informatie om je website nog zoekmachinevriendelijker te maken. Altijd doen dus!