Adverteer je met Google Ads? Dan is de kwaliteitsscore een hele belangrijke factor die kan bepalen hoe succesvol je advertenties zijn. Het beïnvloedt niet alleen je advertentiepositie, maar ook hoeveel je per klik betaalt. Een hogere kwaliteitsscore kan ervoor zorgen dat je een lagere kosten per klik betaalt, terwijl een lage score kan leiden tot hogere kosten per klik en slechte prestaties. Maar wat is de kwaliteitsscore precies, hoe kun je deze verbeteren en blijven monitoren?
De kwaliteitsscore is een cijfer tussen de 1 en 10 dat Google Ads toekent aan de zoekwoorden binnen een campagne. Dit cijfer geeft aan hoe relevant en nuttig je advertentie-ervaring is voor gebruikers. Hoe hoger de score, hoe groter de kans dat Google jouw advertentie toont en hoe lager de kosten per klik kunnen worden voor jouw biedingen.
De kwaliteitsscore in Google Ads wordt bepaald door drie factoren:
Er zijn een aantal belangrijke punten waarom een hoge kwaliteitsscore belangrijk is. Ze leveren direct een voordeel op. Enkele voorbeelden hiervan zijn:
Doordat de kwaliteitsscore veel voordelen heeft, is het behalen van een zo hoog mogelijke kwaliteitsscore van belang. Maar hoe verbeter je de kwaliteitsscore van je advertenties en zoekwoorden?
De CTR geeft aan hoe aantrekkelijk je advertentie is voor gebruikers. Je kunt de CTR verbeteren door:
Een hoge advertentierelevantie betekent dat je advertentie goed aansluit bij de zoekopdracht van de gebruiker. Dit doe je door:
Een goede landingspagina zorgt voor een positieve gebruikerservaring. Op die manier ziet Google ook weer dat de ervaring op de landingspagina hoog is. Hierbij een aantal tips:
Een bonustip: Wanneer je een krachtige en goede landingspagina hebt voor Google Ads, zul je ook op de juiste zoekwoorden voor SEO!
Voorkom dat je advertenties worden getoond bij irrelevante zoekopdrachten. Loop de zoektermen door en kijk welke zoektermen irrelevant zijn. Deze kun je dan weer uitsluiten, zodat je advertentie niet wordt getriggerd door die specifieke zoekopdrachten. Dit helpt om je klikfrequentie en relevantie te verbeteren, wat indirect je kwaliteitsscore verhoogt.
Google Ads biedt diverse extensies zoals sitelinks, highlights en je locatie-extensie. Die maken je advertentie aantrekkelijker. Het gebruik van relevante extensies verhoogt de zichtbaarheid en CTR, wat zorgt voor een hogere kwaliteitsscore.
De kwaliteitsscore wil je natuurlijk zo hoog mogelijk krijgen, maar helaas heeft Google Ads zelf geen functie hoe de kwaliteitsscore zich ontwikkeld na verbeteringen. Je kunt de score alleen van het moment zelf zien. Gelukkig zijn er wel andere manieren om de voorgang te kunnen meten. Wij doen dit door een Google Ads script te installeren in het account. Hiermee krijgen we in één overzicht te zien wat de kwaliteitsscore is van alle zoekwoorden, maar ook wat eerdere prestaties waren. Op die manier kunnen we goed de impact meten van alle inspanningen om de kwaliteitsscore te verhogen.
De Google Ads kwaliteitsscore is een belangrijke KPI voor succesvolle zoek campagnes. Door te focussen op CTR, advertentierelevantie en landingspagina-ervaring, kun je je score verbeteren en betere advertentieprestaties behalen tegen lagere kosten.