Google Advertenties

Wat is de kwaliteitsscore in Google Ads en hoe verbeter je die?

Adverteer je met Google Ads? Dan is de kwaliteitsscore een hele belangrijke factor die kan bepalen hoe succesvol je advertenties zijn. Het beïnvloedt niet alleen je advertentiepositie, maar ook hoeveel je per klik betaalt. Een hogere kwaliteitsscore kan ervoor zorgen dat je een lagere kosten per klik betaalt, terwijl een lage score kan leiden tot hogere kosten per klik en slechte prestaties. Maar wat is de kwaliteitsscore precies, hoe kun je deze verbeteren en blijven monitoren?

Kwaliteits-score, wat is dat?

De kwaliteitsscore is een cijfer tussen de 1 en 10 dat Google Ads toekent aan de zoekwoorden binnen een campagne. Dit cijfer geeft aan hoe relevant en nuttig je advertentie-ervaring is voor gebruikers. Hoe hoger de score, hoe groter de kans dat Google jouw advertentie toont en hoe lager de kosten per klik kunnen worden voor jouw biedingen.

De drie belangrijkste factoren van de kwaliteitsscore

De kwaliteitsscore in Google Ads wordt bepaald door drie factoren:

  1. Verwachte Click-Through Rate (Verwachte CTR)
    Hoe waarschijnlijk is het dat iemand op je advertentie klikt? Google baseert dit op eerdere prestaties en de relevantie van je advertentie.
  2. Advertentierelevantie
    Sluit je advertentie goed aan bij de zoekopdracht van de gebruiker? Hoe beter de match, hoe hoger de score.
  3. Ervaring op de bestemmingspagina
    Is je landingspagina relevant voor de zoekopdracht? Laadt de pagina snel en biedt deze een goede gebruikerservaring? Staan de juiste zoekwoorden op de pagina? Dit alles beïnvloedt je score.

Waarom is de kwaliteitsscore belangrijk?

Er zijn een aantal belangrijke punten waarom een hoge kwaliteitsscore belangrijk is. Ze leveren direct een voordeel op. Enkele voorbeelden hiervan zijn:

  • Lagere kosten per klik: Als je een hoge kwaliteitsscore hebt, dan beloont Google door een lagere kosten per klik te rekenen. Hiermee kun je uiteindelijk met hetzelfde budget, meer klikken binnenhalen.
  • Betere advertentiepositie: Advertenties waarbij de kwaliteitsscore hoog is, zullen vaker op de betere plekken getoond worden. Hiermee zal de kans op een klik ook weer verhoogd worden.
  • Hogere kans op een conversie: Doordat relevante advertenties ook de juiste bezoekers aantrekt, kan dit uiteindelijk leiden tot meer conversies dat het rendement van je advertentie verhoogt.
waarom is de kwaliteitsscore belangrijk
Duidelijke Call to Action

Hoe verbeter je de kwaliteitsscore?

Doordat de kwaliteitsscore veel voordelen heeft, is het behalen van een zo hoog mogelijke kwaliteitsscore van belang. Maar hoe verbeter je de kwaliteitsscore van je advertenties en zoekwoorden?

  1. Verbeter Je Verwachte Click-Through Rate (CTR)

De CTR geeft aan hoe aantrekkelijk je advertentie is voor gebruikers. Je kunt de CTR verbeteren door:

  1. Zorg voor Advertentierelevantie

Een hoge advertentierelevantie betekent dat je advertentie goed aansluit bij de zoekopdracht van de gebruiker. Dit doe je door:

  1. Optimaliseer de Bestemmingspagina

Een goede landingspagina zorgt voor een positieve gebruikerservaring. Op die manier ziet Google ook weer dat de ervaring op de landingspagina hoog is. Hierbij een aantal tips:

Een bonustip: Wanneer je een krachtige en goede landingspagina hebt voor Google Ads, zul je ook op de juiste zoekwoorden voor SEO!

  1. Gebruik Negatieve Zoekwoorden

Voorkom dat je advertenties worden getoond bij irrelevante zoekopdrachten. Loop de zoektermen door en kijk welke zoektermen irrelevant zijn. Deze kun je dan weer uitsluiten, zodat je advertentie niet wordt getriggerd door die specifieke zoekopdrachten. Dit helpt om je klikfrequentie en relevantie te verbeteren, wat indirect je kwaliteitsscore verhoogt.

  1. Verbeter Je Advertentie-extensies

Google Ads biedt diverse extensies zoals sitelinks, highlights en je locatie-extensie. Die maken je advertentie aantrekkelijker. Het gebruik van relevante extensies verhoogt de zichtbaarheid en CTR, wat zorgt voor een hogere kwaliteitsscore.

Hoe blijf je de kwaliteitsscore monitoren?

De kwaliteitsscore wil je natuurlijk zo hoog mogelijk krijgen, maar helaas heeft Google Ads zelf geen functie hoe de kwaliteitsscore zich ontwikkeld na verbeteringen. Je kunt de score alleen van het moment zelf zien. Gelukkig zijn er wel andere manieren om de voorgang te kunnen meten. Wij doen dit door een Google Ads script te installeren in het account. Hiermee krijgen we in één overzicht te zien wat de kwaliteitsscore is van alle zoekwoorden, maar ook wat eerdere prestaties waren. Op die manier kunnen we goed de impact meten van alle inspanningen om de kwaliteitsscore te verhogen.

Monitoren
Google Ads kwaliteitsscore

Conclusie

De Google Ads kwaliteitsscore is een belangrijke KPI voor succesvolle zoek campagnes. Door te focussen op CTR, advertentierelevantie en landingspagina-ervaring, kun je je score verbeteren en betere advertentieprestaties behalen tegen lagere kosten.

  • Ja! ik wil een gratis quickscan aanvragen

    Ruim 100 bedrijven zijn je voorgegaan met het aanvragen van een gratis quickscan

Jouw Google Advertenties door een expert laten bekijken?

  • Wij nemen de tijd om deze goed te bekijken
  • Jij krijgt direct tips om mee aan de slag te gaan