fbpx
Ennatuurlijk

Een geoptimaliseerde klantreis door slimme online marketing

Ja, dit wil ik ook!

+89043

unieke websitebezoekers (+101,1%)

158,2%

leadcampagne

7 in 1

7 systemen naar 1 dashboard

Een geoptimaliseerde klantreis door slimme online marketing

Nederland verduurzaamt, maar het gaat nog niet snel genoeg. Het bedrijf Ennatuurlijk zet zich iedere dag 100% in voor een duurzaam Nederland. Hoe?

Ennatuurlijk streeft naar een duurzame verwarming en verkoeling van woningen en bedrijven in Nederland door o.a. het aanleggen van warmtenetten (stadsverwarming).  Ennatuurlijk koppelt lokale producenten van duurzame warmte en koude en eindgebruikers aan elkaar. Dit kunnen hele woonwijken zijn, of lokale bedrijven.

De stip op de horizon

De klantvraag

Informatievoorziening richting de verschillende klantgroepen optimaliseren

Uitdaging

Ennatuurlijk streeft naar een verduurzaming van heel Nederland. Dit doen zij door warmte en koud te leveren aan ca. 85.000 consumenten en 1.200 zakelijke klanten. De klantvraag bij Ennatuurlijk had betrekking op de volgende 2 zaken:

 

1. Hoe kunnen we alle klanten verblijden met een optimale (online) klantenservice?

 

2. Hoe kunnen we Nederland verder verduurzamen door zakelijke klanten te informeren en ‘’warm’’ te maken voor duurzame warmte en koude voorziening.

 

Na meerdere strategische gesprekken met Ennatuurlijk merkten we dat, met betrekking tot beide klantvragen, de doelgroep op zoek is naar specifieke informatie. En de doelgroep gaat online op zoek naar de antwoorden. Zo zitten consumenten met vragen rondom de werking van stadsverwarming, wat te doen bij een verhuizing, inzicht in tarieven en hoe in te loggen in hun account. Bedrijven kampen met hele andere vragen, zoals de afkomst van de duurzame warmte, de kosten voor een duurzame voorziening, de mogelijkheden en bijvoorbeeld subsidiemogelijkheden.

 

Maar hoe weten we nu exact wat de klant zoekt, welke informatie men behoeft en hoe faciliteren we de informatie voorziening richten de verschillende klantgroepen? Deze vraagstukken waren de basis voor dé klantvraag vanuit Ennatuurlijk:

 

De vraag vanuit Ennatuurlijk was: Hoe kan je met een doordachte online marketingstrategie de informatievoorziening richting de verschillende klantgroepen optimaliseren? En hoe meten we wat het effect is van de campagnes?

Referentie

Kim van Erp

Online Marketeer Ennatuurlijk

Wij helpen met het verduurzamen van Nederland. Met energie uit de buurt, voor de buurt. Comfortabel, betaalbaar én vertrouwd. We werken dagelijks samen met gemeentes, woningcorporaties, bedrijven, bewoners en bouwers om onze bestaande warmtenetten te verduurzamen. Ook leggen we gezamenlijk nieuwe netten aan voor het lokaal verkoelen en verwarmen van huizen, bedrijven en scholen.

Ja, dit wil ik ook!

De oplossing

Na strategische gesprekken met o.a. Kim van Erp (marketeer Ennatuurlijk), zijn wij aan de slag gegaan met een gedegen onderzoek naar het online (zoek)gedrag van de verschillende doelgroepen. Per doelgroep hebben we vervolgens a.d.h.v. de data uit het onderzoek een klantreis opgesteld door in kaart te brengen welke klantvragen er zijn per doelgroep. Hierna zijn we aan de slag gegaan met het bepalen van de mogelijke Touch points en welke (online) tools we in kunnen zetten om de informatievoorziening af te stemmen op de doelgroepen. Dit hebben we samengevat in een beknopte online strategie. In dit plan stond de route naar succes met als onderdelen de inzet van sociale media, vindbaarheid verhogen in Google (SEO), zoekgedrag in Google afstemmen met juiste landingspagina’s en nog meer.

 

De volgende logische stap, alvorens het lanceren van de online campagnes, was om alle mogelijke toolings te koppelen aan de website. Denk hierbij aan Google Analytics, Search Consule, Google Tag Manager. Waarom? Hierdoor konden we het gehele online gedrag van de websitebezoekers analyseren. Dit levert inzichten op, zoals welke zoektermen men on site gebruikt, welke webpagina’s niet goed gevonden worden, welke webpagina’s qua content niet goed afgestemd zijn op de doelgroep en nog veel meer. Meten = weten, nietwaar?

Maar hoe kan nu met al die BIG DATA, al die wensen vanuit de klant en alle doelstellingen precies weten waar je nu staat met het online project?  In overleg met de klant Ennatuurlijk heeft We Boost Brands een realtime datastudio dashboard gebouwd, zie illustratie. Dit dashboard visualiseert in één oogopslag alle KPI’s, zoals

  • Percentage realisatie doelstelling
  • Webdata, kliks, statistieken
  • Groei Social Media community
  • Vindbaarheid relevante zoektermen in Google (SEO ranking)
  • Geïnvesteerde euro’s en de ROI ervan

 

Ennatuurlijk heeft gekozen voor een dynamische online campagne met de inzet van social media, mailfunnel, Google Ads, SEO campagnes.

Minder koffie, meer champagne

Resultaten voor Ennatuurlijk

WIj zorgen voor meer!

Resultaten

Na de lancering van de online campagnes konden we direct resultaat rapporteren. De klantenservice pagina en de FAQ pagina’s werden aanzienlijk meer bezocht. Ook zagen we een directe daling van het algemene bouncepercentage, doordat klanten sneller het juiste antwoord op hun vraag kunnen vinden. Iedere maand werden de online campagnes bekeken, geoptimaliseerd en de effecten ervan gerapporteerd.

 

Een ander mooi resultaat is het grote aantal kliks in Google Ads voor een zeer laag advertentiebudget. De online advertenties realiseren gemiddeld tussen de 7.000 en 8.000 websitebezoekers per maand voor een budget van circa €1.000,-. Iedere maand optimaliseren we deze campagnes verder.

 

Naast de online betaalde campagnes, streven wij altijd naar meer SEO websitebezoekers. In het dashboard is inzichtelijk te zien wat de rankings zijn op relevante zoektermen. Dit maakt het erg visueel om aan de slag te gaan met extra blogs, artikelen, pagina’s en SEO optimalisaties gericht op deze zoekwoorden.

+89043

unieke websitebezoekers (+101,1%)

158,2%

leadcampagne

7 in 1

7 systemen naar 1 dashboard

Boost
Wij zorgen voor meer

Klaar om jouw project een boost te geven?

Gratis kennismaken
Martijn van Aalst en Michael Janssens