Efficiënt toepassen op Bol.com voor snelle en strategische groei

In drie maanden tijd ruim 60% groei op Bol.com zonder gebruik sponsored products

Tags: Marketplaces

Dit wil ik ook!

30% groei in aantal bezoekers

41% meer bestellingen

63% groei in omzet

De klantvraag: Hoe kunnen we in een kort tijdsbestek de omzet verhogen?

Concurrentie vanuit de markt presteren beter, Ricken met negen winkels in Nederland hoort daar ook tussen en wilde graag richting die andere partijen groeien.

De uitdaging

Kunnen we een groei realiseren in drie maanden tijd met duizenden producten?

Het realiseren van groei begint met inzicht en een duidelijke strategie. Door een grondige analyse te maken van waar de quick-wins liggen, kun je met minimale inspanning maximaal resultaat behalen. Het identificeren van kansen en knelpunten in je huidige aanpak biedt direct handvatten voor gerichte verbetering. Met de juiste focus en inzet leg je niet alleen de basis voor korte termijn groei, maar bouw je ook aan een sterke fundering die je bedrijf toekomstbestendig maakt. Groei draait om slimme keuzes, doelgerichte acties en een strategie die impact maakt!

Boost
Hé ondernemer!

Wil jij jouw probleem ook omtoveren naar een Marketplace succesverhaal?

Contact

Van traditioneel naar digitaal: de transformatie van Ricken Naaimodecentrum

Bij We Boost Brands helpen we bedrijven groeien met slimme digitale oplossingen. Ricken Naaimodecentrum is daar een perfect voorbeeld van. In 2018 maakten zij de overstap naar het Vendit Systeem, wat hun voorraadbeheer en orderverwerking aanzienlijk verbeterde. De webshopintegratie in 2021 en de EffectConnect-koppeling in 2022 automatiseerden hun online verkoop, waardoor de orders met 60% stegen en de gemiddelde orderwaarde met 24% toenam. “Door automatisering besparen we tijd en groeien we sneller,” aldus eigenaar Theo Ricken.

Ricken Naaimode
Op naar meer.

Onze aanpak in 4 stappen

AANPAK

Stap 1: Analyse van de huidige stand van het account.

In samenspraak met Ricken is gekeken naar het huidige assortiment. Is er eigen merk of vooral concurrerende artikelen die ook door anderen worden aangeboden? Wie zijn dat, en wat is hun voordeel ten opzichte van ons? Hoe staat de huidige levertijd er voor, wordt er al gebruikgemaakt van Logistiek via Bol.com? Namens We Boost Brands kan je direct gebruik maken van de logistieke oplossing van Bol, omdat wij één van de veertig agency’s zijn die die oplossing direct kunnen bieden.

Stap 2: Eerste content-testen of optimalisaties doorkomen

Bij Bol.com heeft elk account een contentscore. Bol.com geeft die informatie niet prijs, dus het is alleen mogelijk om daar zelf achter te komen in welke (sub-)categorieën je snel tractie kan veroorzaken of welke merken je gemakkelijk kan aanpassen. Om snel optimalisaties door te voeren brachten we eerst de families/varianten in kaart. Zo kunnen we snel complete productfamilies optimaliseren.

Stap 3: Samenzitten met Bol.com consultant voor LvB prognose

Samen met de Bol.com consultant hebben we met Ricken samengezeten om een potentiescan te maken of Logistiek via Bol.com (LvB) interessant kan zijn voor Ricken, vooral voor de naai- en lockmachines. Dat bleek positief uit te vallen, waardoor de eerste samenstellingen werden geformeerd om richting Bol.com te sturen voor een snellere levertijd en grotere kans op koopblokken voor deze artikelen.

Stap 4: Omzetverhoging realiseren voor het binnenhalen van een accountmanager

Door de goede prestaties en de hele snelle groei was eind december het goede bericht dat een accountmanager van Bol.com zich heeft gemeld bij Ricken. Dit zorgt er voor dat – naast de hulp van We Boost Brands – ook vanuit Bol.com groeiplannen opgesteld kunnen worden, waardoor we nog sneller tractie en harder kunnen groeien op het platform. in een vrij kort tijdsbestek is voor Ricken de marketplace-wereld open gegaan en het einde is nog lang niet in zicht!

Finishing touch

De klant ontzorgen van A tot Z

  • Contentaanpassing: Families snel in kaart gebracht en contentaanpassingen gedaan om te zorgen dat de conversie omhoog gaat, doordat er meer aankopen zijn met minder bezoekers zorgt het voor organische groei, waardoor er nog meer zichtbaarheid is. Dat resulteerde in meer bezoekers op de product pagina’s die waren aangepakt en uiteindelijk ook in meer omzet.
  • Logistiek via Bol: Via de Bol.com consultant de situatie van Ricken in kaart gebracht en de juiste aanbevelingen welke producten in eerste instantie naar Bol.com gestuurd kunnen worden voor een snellere verzending en daaraan gekoppeld een hogere conversie.
Contact

Een omzetverhoging van 63% eind december en in januari gestart met een stijging van 113%!

Door een goede strategie te formeren voor de aanpak van marketplaces, waarin we niet direct gegrepen hebben naar sponsored products, maar gekozen hebben voor een organische, duurzame werkwijze voor een strategisch effect. De aanpassingen op contentgebied in combinatie met de mogelijkheid van inzet van Logistiek via Bol.com hebben voor Ricken gezorgd voor een ongekende groei in een paar maanden tijd. De toevoeging van een accountmanager van Bol.com onderstreept dat nog eens. De groei zit er nog steeds in en de verwachting is in 2025 verder door te groeien, als alles zo door blijft lopen. De concurrentie zal het zeker opvallen, maar daar anticiperen we al op: we zijn in 2025 alweer begonnen aan nieuwe stappen om het strategische pionieren wat in het vierde kwartaal is gestart door te zetten.

Benieuwd of wij jouw probleem ook tot een succes kunnen ombouwen?

  • Binnen 24u reactie
  • Gratis Quickscan / kennismakingsgesprek
  • Meer dan 200+ bedrijven succesvol geholpen

Relevante blog artikelen