Concurrentie vanuit de markt presteren beter, Ricken met negen winkels in Nederland hoort daar ook tussen en wilde graag richting die andere partijen groeien.
Het realiseren van groei begint met inzicht en een duidelijke strategie. Door een grondige analyse te maken van waar de quick-wins liggen, kun je met minimale inspanning maximaal resultaat behalen. Het identificeren van kansen en knelpunten in je huidige aanpak biedt direct handvatten voor gerichte verbetering. Met de juiste focus en inzet leg je niet alleen de basis voor korte termijn groei, maar bouw je ook aan een sterke fundering die je bedrijf toekomstbestendig maakt. Groei draait om slimme keuzes, doelgerichte acties en een strategie die impact maakt!
Bij We Boost Brands helpen we bedrijven groeien met slimme digitale oplossingen. Ricken Naaimodecentrum is daar een perfect voorbeeld van. In 2018 maakten zij de overstap naar het Vendit Systeem, wat hun voorraadbeheer en orderverwerking aanzienlijk verbeterde. De webshopintegratie in 2021 en de EffectConnect-koppeling in 2022 automatiseerden hun online verkoop, waardoor de orders met 60% stegen en de gemiddelde orderwaarde met 24% toenam. “Door automatisering besparen we tijd en groeien we sneller,” aldus eigenaar Theo Ricken.
Stap 1: Analyse van de huidige stand van het account.
In samenspraak met Ricken is gekeken naar het huidige assortiment. Is er eigen merk of vooral concurrerende artikelen die ook door anderen worden aangeboden? Wie zijn dat, en wat is hun voordeel ten opzichte van ons? Hoe staat de huidige levertijd er voor, wordt er al gebruikgemaakt van Logistiek via Bol.com? Namens We Boost Brands kan je direct gebruik maken van de logistieke oplossing van Bol, omdat wij één van de veertig agency’s zijn die die oplossing direct kunnen bieden.
Stap 2: Eerste content-testen of optimalisaties doorkomen
Bij Bol.com heeft elk account een contentscore. Bol.com geeft die informatie niet prijs, dus het is alleen mogelijk om daar zelf achter te komen in welke (sub-)categorieën je snel tractie kan veroorzaken of welke merken je gemakkelijk kan aanpassen. Om snel optimalisaties door te voeren brachten we eerst de families/varianten in kaart. Zo kunnen we snel complete productfamilies optimaliseren.
Stap 3: Samenzitten met Bol.com consultant voor LvB prognose
Samen met de Bol.com consultant hebben we met Ricken samengezeten om een potentiescan te maken of Logistiek via Bol.com (LvB) interessant kan zijn voor Ricken, vooral voor de naai- en lockmachines. Dat bleek positief uit te vallen, waardoor de eerste samenstellingen werden geformeerd om richting Bol.com te sturen voor een snellere levertijd en grotere kans op koopblokken voor deze artikelen.
Stap 4: Omzetverhoging realiseren voor het binnenhalen van een accountmanager
Door de goede prestaties en de hele snelle groei was eind december het goede bericht dat een accountmanager van Bol.com zich heeft gemeld bij Ricken. Dit zorgt er voor dat – naast de hulp van We Boost Brands – ook vanuit Bol.com groeiplannen opgesteld kunnen worden, waardoor we nog sneller tractie en harder kunnen groeien op het platform. in een vrij kort tijdsbestek is voor Ricken de marketplace-wereld open gegaan en het einde is nog lang niet in zicht!
Door een goede strategie te formeren voor de aanpak van marketplaces, waarin we niet direct gegrepen hebben naar sponsored products, maar gekozen hebben voor een organische, duurzame werkwijze voor een strategisch effect. De aanpassingen op contentgebied in combinatie met de mogelijkheid van inzet van Logistiek via Bol.com hebben voor Ricken gezorgd voor een ongekende groei in een paar maanden tijd. De toevoeging van een accountmanager van Bol.com onderstreept dat nog eens. De groei zit er nog steeds in en de verwachting is in 2025 verder door te groeien, als alles zo door blijft lopen. De concurrentie zal het zeker opvallen, maar daar anticiperen we al op: we zijn in 2025 alweer begonnen aan nieuwe stappen om het strategische pionieren wat in het vierde kwartaal is gestart door te zetten.