behaald vanuit niets
van 1,5%
in sponsored products
Sinds 2016 biedt SuperCleaners een totaalconcept aan van professionele reiningsproducten, onderhoudsproducten en technische vloeistoffen. Waar vanaf dat jaar de uitrol is gestart naar doe-het-zelf-branche kwam de markt van marketplaces in 2023 om de hoek kijken. Snel stappen zetten op Bol.com om zo de uitrol naar andere marketplaces te kunnen vergemakkelijken. We Boost Brands ging die uitdaging aan!
Het proces op Bol.com om te kunnen verkopen is vrij simpel: hoe meer je verkoopt, hoe hoger je komt in de zoekresultaten. Met ruim 50.000 ondernemers op Bol.com strijdt iedereen om die felbegeerde posities. Hoe zorg je er nu voor dat jou dit op een zeer kortetermijn wel gaat lukken?
Het begint met een kwalitatief product. Een product dat niet aan de verwachtingen voldoet heeft weinig zin. Daarom gingen we aan de slag met de productpagina: titel, foto’s, content, specificaties, prijs en levertijd vormen de basis om goed te kunnen presteren. Daarna werd aan de slag gegaan om eerlijke recensies te krijgen. Door deze wisselwerking kwamen verschillende reinigingsproducten van SuperCleaners op de eerste pagina terecht. De conversie nam geweldig toe, van 1,3% in januari naar 8,5% in mei.
Posities kunnen snel verloren worden als de inkoop het niet bij kan benen. Daarom is er wekelijks overleg met het inkoopteam om te zorgen dat de voorraad actueel en toereikend is voor de maand mei, maar ook in de volgende maanden. Want als de voorraad op is, zorgt dit er voor dat je concurrenten de kans geeft om je positie over te nemen en begin je weer van vooraf aan.
Nadat de verkopen steeds meer toenamen is er besloten om ook sponsored products in te zetten. Een productpagina waarvan de basis er 100% goed bij staat kan zorgen voor een sterke advertentiecampagne, andersom werkt dit niet. De eerste weken werd vooral data verzameld, om daarna te optimaliseren en dat resulteerde uiteindelijk in een Acos van 25% naar 9%.