fbpx

Stappenplan: Hoe stel ik Google Analytics goed in?

google-analytics-subdomein

Je hebt tijden gewerkt aan je nieuwe website en eindelijk is het moment daar dat je bijna live kunt. Maar je wil wel weten hoeveel websitebezoekers je nu daadwerkelijk ontvangt. Dit en nog veel meer informatie kun je achterhalen via Google Analytics. Deze tool meet precies hoe jouw website presteert. Maar hoe stel je een goed account in de basis nu in? In deze blog geven we uitgebreid antwoord op die vraag.

1. Google Analytics account aanmaken

Om Google Analytics te kunnen activeren moet je een Google account hebben. Hiervoor kun je een gmail adres aanmaken of je kiest ervoor een google account onder je huidige mailadres te hangen. Het aanmaken van een google account is erg eenvoudig en zo gebeurd.

Wanneer je bent ingelogd met je google account kun je een Google Analytics account activeren. Dit wijst zich vanzelf uit. Belangrijk is dat je de volgende gegevens invult:

  • Accountnaam
  • Websitenaam
  • Website url
  • Branche
  • Land en tijdzone

Gefeliciteerd. Je bent nu de trotse eigenaar van een eigen Google Analytics account. In de volgende stappen gaan we het account activeren en verder instellen.

2. Google Analytics activeren op je website

De volgende stap is om je Google Analytics account te activeren. Je kunt je account op 2 manieren activeren. 

Script rechtstreeks in de broncode plaatsen

Wanneer je bij bovenstaande stap alle gegevens hebt ingevuld kun je klikken op “tracking ID ophalen”. Dit ID is een stukje Javascript code welke je rechtstreeks in de broncode van je website kunt verwerken. Dit kun je zelf doen of een marketingbureau kan je hierbij helpen.

Script via Google Tag Manager activeren

De meest gebruikte optie is om je script via Google Tag Manager te activeren. Ik zou zelf ook adviseren om het ook altijd via deze manier te doen. Je kiest als tag voor een Google Analytics tag. Je selecteert hierbij de trigger “alle pagina’s”. Want je wil immers elke pagina meten.

“Tip: Check nadat je de tag hebt gepubliceerd of je ook  daadwerkelijk data ziet in het account. 

Wanneer de tag netjes wordt afgevuurd publiceer je de tag binnen Google Tag Manager. Klinkt dit lastig? Geen probleem een marketingbureau kan dit heel eenvoudig voor je uit handen nemen. 

3. Google Analytics account inrichten

Je account is aangemaakt en er komt data binnen, Top! Nu is het belangrijk om de data zo zuiver mogelijk te houden. Zo wil je bijvoorbeeld de gegevens uitsluiten wanneer jij of je collega’s je website bezoekt. Onderstaand een aantal te nemen stappen om je account volledig in te richten

Dataweergaven

Wij adviseren om altijd 3 dataweergaven aan te maken binnen Google Analytics. Zo kun je rustig testen of filters toevoegen terwijl je altijd een originele dataweergave behoudt. Mocht er iets misgaan kun je daar altijd op teruggrijpen.

  • [domeinnaam] – all data
  • [domeinnaam] – all data (incl. filters)
  • [domeinnaam] – testweergave

Filters

Filters zijn belangrijk om specifieke bronnen of gebruikers uit te sluiten. Denk hierbij bijvoorbeeld aan spambots of bezoek van jezelf of collega’s. Door deze filters goed in te richten houd je de data in je account zuiver. 

Moeite met het inrichten van je filters? Een marketingbureau kan dit eenvoudig voor je regelen. 

Gebruikers toevoegen

Indien nodig is het gewenst om gebruikers toe te voegen. DIt kan eenvoudig door in de beheers omgeving degene die je wil toevoegen tot het account een uitnodiging te versturen. Uiteraard kun je aangeven welke rechten deze persoon mag hebben. Zo hebben collega’s of het marketingbureau ook altijd inzicht in de data van je website.

Doelen instellen

Zijn er contactformulieren ingevuld? Is er op mijn e-mailadres of telefoonnummer geklikt? Het zijn veelgestelde vragen wanneer het aankomt op de prestaties van een website. Gelukkig kun je, door je doelen goed in te stellen, dit eenvoudig inrichten. 

Moeite met het inrichten van je doelen? Een marketingbureau kan dit eenvoudig voor je regelen. 

Koppelen van Google Ads

Adverteer je in Google Ads? Vergeet dan niet om je Google Ads account te koppelen aan je Google Analytics account. Op deze manier wordt de data vanuit Google Ads direct zichtbaar in in je Google Analytics account. In de beheersomgeving van je Google Analytics account kun je heel eenvoudig je Google Ads account koppelen.

Koppelen met Google Search Console

Zorg er ook voor dat je account gekoppeld is met Google Search Console. Dit is een gratis tool van Google waarmee je kunt bekijken of en met welke pagina’s je website aanwezig is in de zoekmachine. Google Search Console geeft je nuttige informatie om je website nog zoekmachinevriendelijker te maken. Altijd doen dus!

Hulp nodig?

Wil je starten met het meten van data via Google Analytics of wil je weten of jouw analytics account goed is ingericht? Wij helpen je uiteraard graag. Vanuit jouw situatie geven we altijd eerlijk advies op maat met als doel het boosten van jouw resultaten. 

Neem vrijblijvend contact met ons op en we helpen je graag!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *