Zowel Google Ads als SEO spelen een enorm belangrijke rol bij het vergroten van de online zichtbaarheid van jouw website in de zoekmachine. Het is echter interessant om te begrijpen hoe deze twee strategieën met elkaar verweven zijn en welke impact het gebruik van Google Ads kan hebben op de organische zoekresultaten. Laten we direct duidelijk zijn: Google Ads heeft géén directe impact op de verbetering van de organische positionering van jouw website (SEO). De twee strategieën zijn echter met elkaar verwerven en in deze blog zullen we daar dieper op ingaan.
Een indirecte manier hoe Google Ads impact kan hebben op SEO, is door inzichten te krijgen in zoekwoordprestaties, klikken en conversies van jouw advertenties. Deze waardevolle informatie kan worden toegepast op je SEO-strategie. Door te ontdekken welke zoekwoorden het meest waardevol zijn in de betaalde advertenties, kun je je organische content optimaliseren voor betere resultaten.
Een indicatie voor de positie van jouw advertentie in Google is de kwaliteitsscore van de advertentie. Eén van de indicatoren die de kwaliteitsscore beïnvloedt, is de gebruikerservaring en relevantie van de landingspagina. Als de landingspagina volgens de SEO-richtlijnen is geoptimaliseerd, is de kans groot dat je een betere kwaliteitsscore krijgt, waardoor je advertentie beter zichtbaar is. Dit is een win-winsituatie, omdat de pagina direct ook beter vindbaar zal zijn binnen de organische zoekresultaten.
Met Google Ads kun je A/B-testen uitvoeren met verschillende advertentievarianten om te bepalen welke het beste presteren. De landingspagina’s zullen hoogstwaarschijnlijk ook ingezet worden voor je SEO-campagnes. Deze testresultaten zullen daarom niet niet alleen waardevol voor je betaalde campagnes, maar kunnen ook de effectiviteit van je organische content beïnvloeden. Het optimaliseren van je inhoud op basis van A/B-testresultaten kan een krachtig hulpmiddel zijn om je SEO te versterken.
SEO staat bekend als langetermijnstrategie en Google Ads biedt de kans om op hele korte termijn zichtbaarheid te genereren. Hoewel de twee strategieën vaak apart van elkaar worden bekeken, biedt het juist kansen om ze met elkaar te verweven. Door landingspagina’s blijvend te optimaliseren voor Google Ads, werk je indirect ook aan het opbouwen van je organische zichtbaarheid. Het is echter van essentieel belang om te beseffen dat snel succes met betaalde advertenties niet noodzakelijk vertaalt naar langdurig organisch succes.
Veel online gebruikers geven de voorkeur aan organische zoekresultaten versus de betaalde advertenties in Google. Hoewel je met Google Ads dus direct zichtbaar bent, wil dat nog niet zeggen dat er meer gebruikers zijn die op jouw advertentie zullen klikken. Verschillende tools geven inzicht in de verhoudingen en wij nemen dit ook mee in ons onderzoek.
Hoewel Google Ads geen directe impact heeft op SEO, is het hebben van een sterk SEO-fundament cruciaal voor langetermijnsucces. Dit fundament kan ingezet worden voor een effectieve Google Ads campagne. Wij zijn daarom overtuigd dat je daarom altijd beide kanalen in kan zetten voor het behalen van jouw online doelstelling. Wil je meer weten of ben jij overtuigd om aan de slag te gaan met online marketing? Neem dan gerust telefonisch contact op of plan een vrijblijvend kennismakingsgesprek in! Let’s boost your brand!