Kennis

In vier stappen de SWOT-analyse voor jouw bedrijf

Nieuwsgierig? Neem contact op

Jij bent een enthousiaste en ambitieuze ondernemer. Jouw bedrijf heeft een vliegende start gemaakt, maar je merkt dat de koers in een langzame daling zit. Of misschien wil jij je graag inschrijven bij de Kamer van Koophandel, maar ben je van het principe ‘de voorbereiding is het halve werk’. Heel goed, daar houden we van. In beide gevallen is een SWOT-analyse van je bedrijf van onschatbare waarde. Waarom? Zo krijg je namelijk een goed en duidelijk inzicht in de sterke en zwakke kanten van je onderneming. Ook ontdek je waar kansen en bedreigingen liggen. Als je dit weet, kun jij jouw marketingstrategie winstgevend maken. Onze experts leggen je het principe van de SWOT-analyse uit.

Wat is een SWOT-analyse van je bedrijf?

Terug naar de basis. SWOT staat voor strengths (sterktes), weaknesses (zwaktes), opportunities (kansen) en threats (bedreigingen). Om ervoor te zorgen dat jouw bedrijf groeit, doelen behaalt en steeds verhoogt in omzet, moet jij jouw eigen bedrijf door en door kennen. Wellicht denk je dat jij jouw onderneming goed kent. Je hebt het bedrijf per slot van rekening zelf opgericht. Toch kun jij met een SWOT-analyse jouw bedrijf nog beter leren kennen. In een sessie met een van onze strategie specialisten duiken we diep in jouw missie, visie, producten en/of diensten en gaan we ieder detail na. 

Stappenplan SWOT-analyse voor iedere onderneming

Tijd om aan de slag te gaan met het maken van de SWOT-analyse van jouw bedrijf. Deze stappen kun je met iedere onderneming zetten. De ene keer zullen er meer kenmerken worden benoemd in de tabel dan de andere keer. Dat geeft niks, want alle informatie helpt en kan jouw bedrijf een boost geven. 

Boost
Samen zorgen we voor meer

SWOT-analyse voor jouw bedrijf

Plan een afspraak in!

Stap 1: Interne analyse

In de eerste stap van de sterkte-zwakteanalyse kijk je puur naar je eigen bedrijf. Wat zijn de sterktes van je onderneming? Wellicht heb jij een uniek aanbod waar jouw concurrenten jaloers op mogen zijn. Misschien beschik je over kennis over een onderwerp waar bijna niemand iets van weet. Noteer alle sterke punten van jou en je onderneming.

 

Minder leuk, maar wel nodig: kijk naar de zwakke punten. Wat gaat er op dit moment niet goed binnen jouw bedrijf? Wees zo eerlijk mogelijk, want alleen op die manier kan er worden ingespeeld op de zwaktes.

 

Stap 2: Onderzoek de doelgroep en concurrenten

Deze stap van de SWOT-analyse staat in het teken van de kansen en bedreigingen voor je bedrijf. Ga na waar jouw doelgroep behoefte aan heeft en leg je grootste concurrenten onder een vergrootglas. Wat doen zij beter dan jij? Welke kansen benutten zij nu niet, die jij wel heel gemakkelijk kunt implementeren binnen je strategie? Schrijf op waar kansen (en quick wins) liggen en met welke bedreigingen/uitdagingen je te maken hebt.

 

Stap 3: Maak een tabel

Alle informatie die je hebt opgedaan, noteer je in een tabel. Op deze manier wordt het een stuk overzichtelijker wat de sterktes, zwaktes, kansen en bedreigingen zijn. Binnen een SWOT-analyse voor je bedrijf is het niet noodzakelijk om evenveel te noteren binnen elk vlak. Het kan natuurlijk zijn dat er meer sterktes dan zwaktes zijn en vice versa.

 

Sterktes

1.

2.

3.

4.

Et cetera

Zwaktes

1.

2.

3.

4.

Et cetera

Kansen

1.

2.

3.

4.

Et cetera

Bedreigingen

1.

2.

3.

4.

Et cetera

 

Stap 4: Pas jouw strategie aan

Op basis van de uitkomsten van de SWOT-analyse pas je de strategie van jouw bedrijf aan samen met een van onze strategie specialisten. Samen bepalen jullie de doelen voor jouw onderneming en wordt er nagedacht over een plan van aanpak. Hiermee kan de strategie van jouw onderneming worden omgetoverd tot een winstgevende plan de campagne.

Geef jouw bedrijf een boost met de SWOT-analyse

Bij We Boost Brands helpen we dagelijks ambitieuze ondernemers aan een resultaatverhogende bedrijfsstrategie. Ben jij klaar voor een krachtige boost van jouw onderneming? Plan dan een afspraak met ons in om aan de slag te gaan met de SWOT-analyse én strategiebepaling van jouw bedrijf. We horen graag waar jouw bedrijf voor staat, wat je kortetermijn- en langetermijndoelen zijn en waar jij onze hulp bij nodig hebt. Met onze kennis en jouw inzet zorgen we ervoor dat jouw bedrijf een paar niveaus omhoog wordt getild. We kijken ernaar uit om van jou ons volgende succesverhaal te maken!

Relevante blog artikelen