Kennis

SEO zelf doen? Zo start je met SEO

SEO oftewel zoekmachineoptimalisatie, kan vrij complex zijn. Er zijn honderden factoren, die het algoritme van Google meeneemt in het bepalen van de positie van jouw pagina’s in de resultaten. Wil dat zeggen, dat je er zelf niet aan kan beginnen? Nee zeker niet, zolang je maar altijd in het achterhoofd houdt, dat Google zijn bestaansrecht haalt uit het bieden van de meest relevante content om de vraag van de gebruiker zo goed mogelijk te beantwoorden, Weet jij wat je te doen staat, om een begin te maken met het zelf doen van SEO, namelijk zoveel mogelijk relevante content bieden aan je doelgroep.

Maar eerst: Meten is weten

Voor je vol enthousiasme start, met het zelf doen van je SEO, is het belangrijk om meetbaar te maken, of al je efforts ook daadwerkelijk meer bezoekers op leveren. Heb je al inzichtelijk hoeveel websitebezoekers je hebt, door middel van een Google Analytics account?
Als het antwoord op die vraag nee is, is het een goede eerste stap om eerst Google Analytics te installeren op je website. Je kunt dan inzichtelijk maken hoeveel bezoekers je website bezoeken, welke pagina’s ze bekijken en zelfs, of ze ook contact opnemen. Ook het installeren van Google Analytics kun je zelf doen. In dit artikel leggen we uit hoe: Hoe stel ik Google Analytics goed in?

De drie pijlers van SEO

Eerder benoemden we al dat er honderden factoren zijn, waarop Google een website beoordeelt. Deze zijn ruwweg onder te brengen in drie factoren: Techniek, content en autoriteit.

 

Techniek

Techniek draait in essentie in het begrijpbaar en toegankelijk maken van je website voor Google, zodat Google op zijn beurt je pagina’s goed indexeren(opnemen in de bibliotheekcollectie als het ware). Daarbij kijkt Google naar enkele zaken als de aanwezigheid als een language tag, zodat Google weet in welke taal de site geschreven is, de aanwezigheid van een sitemap(een inhoudsopgave voor websites), of de linkstructuur klopt(gaat er een link van de ene pagina naar de andere pagina) . En zo zijn er nog meer zaken.

Mocht je niet weten hoe je dit allemaal moet checken, dan is het verstandig een online marketingbureau te laten meekijken. We helpen je natuurlijk graag.

 

Content

Content is het stuk dat je heel goed zelf kunt oppakken. Sterker nog jij bent de expert over jouw vakgebied en weet dus het beste hoe je de pagina’s kunt vullen met relevante content. En daar houdt Google van. Content is king is een uitspraak die al jaren geldt in de wereld van SEO en dat kun je dus heel goed zelf doen. Daarbij is het heel belangrijk om je content goed te structureren. Denk aan het goed toepassen van tussenkoppen, het aanmaken van een nette URL, het verwerken van de zoekwoorden op de juiste plaatsen én nog veel meer.
Er is dus nogal het een en ander om rekening mee te houden.

Om het je gemakkelijker te maken, kun je gratis onze checklist downloaden, zo kun je gemakkelijk afspreken, wat je al wel hebt gedaan om jouw pagina te optimaliseren voor SEO.

  • Ja! ik wil de content checklist downloaden

    Ontvang de checklist direct in je mailbox.

Optimaliseer zelf stap voor stap je content

  • Tips voor het structureren van je content
  • Aanbevelingen voor waar je in de tekst je zoekwoorden verwerkt
  • Uitleg over het schrijven van je metatitels en metadescripties
  • En nog méér...
content-checklist

Wanneer je de stappen uit de checklist volgt, optimaliseer je jouw pagina’s al goed voor de zoekwoorden, waarop je gevonden wilt worden. Maar, hoe zoekt jouw doelgroep? Wat tikken ze in Google in? Dit is heel belangrijk om te weten. Je wilt immers niet, dat je moeite steekt in het maken van een pagina, over een onderwerp, waar niemand naar zoekt. Dat zou erg zonde zijn van de tijd en moeite die je erin steekt.
Een gedegen zoekwoordonderzoek is daarom zeer belangrijk. Via de zoekwoordenplanner van Google, kun je zo’n zoekwoordenonderzoek verrichten. Je hebt alleen wel eerst een Google Ads account nodig. Via de zoekwoordenplanner krijg je inzicht in welke zoektermen gebruikt worden en hoe vaak er naar gezocht wordt.

 

Autoriteit

Een website bouwt autoriteit op, wanneer een andere website een link plaatst naar jouw website. Er wordt een score opgemaakt op basis van het aantal links die naar jouw site verwijzen en de relevantie ervan. Zo zal een link afkomstig van een site uit jouw branche zwaarder wegen dan een link van een site, die niets met je branche te maken heeft.
Het is, door sites op deze manier te beoordelen, dat Google al die jaren terug de positie als marktleider op het gebied van zoekmachines bemachtigde. Google bood op deze manier betere resultaten dan de concurrentie. Ook nu weegt deze rankingfactor nog zwaar mee. Het is dus belangrijk dat je meer backlinks naar je site krijgt. Dit kun je op een aantal manieren zelf doen:

  1. Gastblog schrijven

Als expert in je vakgebied heb je waardevolle kennis, vaak zijn er wel sites binnen jouw vakgebied te vinden, die het erg interessant zouden vinden, als jij daar je kennis zou delen, door middel van een gastblog. Uiteraard met een verwijzing terug naar jouw website.

  1. Meld je site aan bij betrouwbare verwijzingssites

Er zijn talloze verwijzingssites. Niet elke is even betrouwbaar, maar een link op startpagina.nl, is nog steeds heel waardevol. Het loont daarom nog steeds om je site aan te melden bij startpagina.nl

  1. Ga op zoek naar forums/ blogs en maak een bijdrage

Zoek naar forums en blogs die gaan over jouw vakgebied en maak een bijdrage aan de hand van comments en deel  artikelen van je eigen site. Zo ontstaan er waardevolle backlinks.

Ben je benieuwd of je al autoriteit hebt opgebouwd en welke sites er al naar jouw site linken? We kunnen jouw backlinkprofiel voor je inzichtelijk maken. Neem contact met ons op.

Zo, nu zelf aan de slag met SEO

Nu je weet hoe je moet beginnen, met het zelf doen van je SEO, is het tijd om aan de slag te gaan. Houd de checklist erbij en start met het maken van waardevolle pagina’s, pagina’s waar je gebruikers en dus ook Google blij van worden. En heb je hulp nodig met de SEO van je site? Neem dan gerust contact met ons op. We helpen je graag op weg.

Relevante blog artikelen