Kennis

Waarom moet je marketing automation inzetten?

Nieuwsgierig? Neem contact op

Marketing automation is een van de steeds populairder wordende marketingtools. Waarom moet je marketing automation inzetten in je onderneming? Er zijn veel redenen en voordelen om te kiezen voor deze technologie. Met deze tool kun je effectiever en efficiënter communiceren met (toekomstige) klanten. Hoe? Door routinematige taken te automatiseren. Denk aan het versturen van e-mails, het opvolgen van leads en het analyseren van klantgedrag. Als je al deze taken automatiseert, houd je veel meer tijd over voor andere, belangrijke taken. We geven je 5 redenen waarom marketing automation essentieel is voor ieder bedrijf.

5 redenen waarom je marketing automation in moet zetten

Efficiëntie

Waarom marketing automation een handige tool is? Deze vorm van technologie helpt je om herhalende taken te automatiseren. Zo ben je een stuk minder tijd kwijt aan e-mailcampagnes, berichten voor sociale media en lead nurturing (je leads waardevolle informatie blijven geven). Als je al deze taken automatiseert, houd je veel meer tijd en middelen over. Deze kun je dan besteden aan andere taken die een stuk belangrijker zijn om jouw bedrijf te laten groeien. Grote kans dat je je ook liever met je kerntaken bezig wilt houden, omdat die passen bij de passie(s) die je hebt.

 

Personalisatie

Met marketing automation kun je een specifieke aanpak volgen voor iedere lead of klant. Zo kun je jouw marketinguitingen helemaal personaliseren. Door deze gepersonaliseerde berichten voelt de lezer zich gezien en aangesproken. Aangezien je enorm veel kunt meten met online tools, kun je het gedrag en de interacties van één persoon met je bedrijf volgen. Hierdoor kun je nog gerichtere marketingcampagnes doorvoeren in je strategieplan.

 

Meting en analyse

De derde reden waarom marketing automation populair is: meten en analyseren. Marketing automation biedt jou inzicht in de prestaties van je campagnes. Met de informatie die je uit alle metingen haalt, kun je de campagnes keer op keer aanpassen en optimaliseren. Ook zie je gemakkelijk welke campagnes het goed doen en welke niet voor herhaling vatbaar zijn. Door metingen en analyses goed uit te voeren, kun jij je pijlen richten op de meest effectieve methoden binnen jouw marketingbeleid.

 

Leadgeneratie

Leads genereren en converteren is iets waar marketing automation je bij kan helpen. Je kunt namelijk met de informatie van deze tool jouw campagnes een stuk gerichter maken. Het grootste voordeel? Het aantal leads zal enorm toenemen. Je kunt de leads ook direct doorsturen naar de juiste verkoopmedewerker. Zo krijgt de lead snel een goede verdere begeleiding en zal deze eerder overgaan tot de koop van jouw dienst of product.

 

Integratie

Nog een reden waarom marketing automation tegenwoordig onmisbaar is: de tool kan eenvoudig worden geïntegreerd met andere software. Denk hierbij aan CRM-systemen en e-commerceplatforms. Deze integratie biedt je de mogelijkheid om gegevens gemakkelijk en binnen een paar stappen te synchroniseren. De gegevens kun je dan weer gebruiken voor gerichte campagnes en het personaliseren van de marketingberichten.

Boost
Samen zorgen we voor meer

Behoefte aan een marketing automation strategie?

Plan een afspraak in!

Bereik zonder extra middelen meer klanten met marketing automation

Meer klanten bereiken zonder extra middelen in te zetten? Dat is waarom marketing automation geliefd is bij marketingspecialisten. Ook onze klanten zijn er steeds meer fan van. Je kunt marketing automation namelijk opschalen als jouw bedrijf groeit. Op deze manier is het mogelijk om nog meer leads en klanten te bereiken, zonder dat er extra middelen nodig zijn. Daarbij kun je de ROI van marketingcampagnes verhogen.

 

ROI – return on investment – geeft aan wat het rendement is van jouw investering. Je kunt hiermee zien hoeveel geld jij hebt geïnvesteerd en hoeveel deze investering jou uiteindelijk heeft opgeleverd. De ROI van marketingcampagnes kun je met marketing automation verhogen, door het monitoren en analyseren van resultaten. De campagnes pas je op basis van deze resultaten aan, waardoor je nog betere resultaten behaalt.

 

Betere relatie met je klanten opbouwen

Een ander groot voordeel van marketing automation is dat je met deze technologie de relatie met je klanten verbeterd. Door steeds je content aan te passen op waar de klant of lead behoefte aan heeft, denkt deze persoon keer op keer aan jouw bedrijf. De herinnering aan je onderneming blijft vers. Als de (toekomstige) klant een product of dienst nodig heeft, is de kans groot dat er als eerst aan jouw aanbod wordt gedacht.

Meerdere redenen die verklaren waarom marketing automation toeneemt in populariteit

Waarom marketing automation vaak wordt ingezet, heeft vele redenen en voordelen. Het feit is dat als je mee wilt komen met je concurrentie, je sterk moet overwegen om deze tool te implementeren in jouw contentstrategie. Het lijkt misschien in het begin veel werk en dat is het ook, maar de resultaten en de investering zijn het meer dan waard. Met deze marketingtool houd je veel meer tijd over en lijken leads haast automatisch klant te worden. Zo kun jij ondertussen de kwaliteit van je diensten en/of producten blijven verbeteren, terwijl je omzet blijft groeien. Een win-winsituatie, toch?

 

Ontdek waarom jij marketing automation moet gaan inzetten 

Bij We Boost Brands weten we waarom marketing automation geïmplementeerd moet worden binnen iedere marketingstrategie. Ben jij na het lezen van deze blogpost benieuwd naar de mogelijkheden van marketing automation binnen jouw bedrijf? Neem gerust geheel vrijblijvend contact op met onze enthousiaste specialisten in marketing automation. Samen kijken we naar je bedrijfsdoelen, jouw missie, visie en je passie! Vanuit jouw situatie geven we altijd eerlijk en persoonlijk advies op maat. We zetten de koffie en thee alvast klaar, maar komen ook met veel plezier jouw kant op om te sparren. Wij zijn klaar om je onderneming te boosten. Jij ook?

Relevante blog artikelen