Kennis

Wat is technische SEO? Wij geven tips!

Nieuwsgierig? Neem contact op

Als je een website hebt, is het belangrijk dat de website SEO-technisch (Search Engine Optimization) helemaal klopt. Iedere tekst is het liefst zo leesbaar mogelijk geschreven met één of meerdere belangrijke termen die goed zijn verwerkt op de desbetreffende pagina. Het houdt echter niet op bij enkel teksten die zoekmachinevriendelijk kloppen. Jouw hele website moet SEO-proof zijn, zodat jij zo hoog mogelijk kunt scoren in de zoekmachines. Dit houdt in dat ieder technisch aspect correct moet zijn. Wat is technische SEO dan precies? Onze SEO-marketeers geven jou graag meer duidelijkheid!

Wat is technische SEO?

Zoekmachineoptimalisatie bestaat uit drie pijlers: techniek, content (teksten) en autoriteit). Deze drie pijlers moeten met elkaar in balans zijn, zodat de website zo geoptimaliseerd mogelijk is. Technische SEO houdt in dat de website wordt verbeterd om hoger te scoren in de zoekmachine. Hoe hoger jij scoort met je website, hoe meer potentiële klanten jouw diensten en/of producten leren kennen. Teksten zijn natuurlijk enorm belangrijk. Ze moeten de lezer aansporen tot lezen en uiteindelijk tot het overgaan naar een aankoop. Je hebt alleen weinig aan fantastische webteksten, als de website niet laadt, niet gevonden wordt en een onlogische structuur heeft.

Boost
Samen zorgen we voor meer

Jouw website optimaliseren met technische SEO?

Plan een afspraak in!

Tips voor technische zoekmachineoptimalisatie

Waar begin je dan het best met technische SEO? Er zijn een hoop facetten die vallen onder het technische aspect van jouw website. Met een aantal punten kun je makkelijk rekening houden (als leek) op het gebied van technische zoekmachineoptimalisatie. Deze punten zijn een greep uit alles wat te maken heeft met dit gedeelte van SEO. Wil je hulp met je gehele (technische) zoekmachineoptimalisatie? Maak dan een afspraak met onze SEO-marketeers. Zij optimaliseren met veel plezier jouw website. Al onze marketingspecialisten hebben namelijk de benodigde actuele kennis in huis om jouw website te laten scoren in de zoekmachines.

 

Laadsnelheid

Als een webpagina niet binnen drie seconden is geladen, vertrekt meer dan de helft van de bezoekers al. Dit is meerdere keren onderzocht door mensen die zich hiermee bezighouden. En zeg zelf nou eerlijk, hoe lang blijf jij op een pagina hangen als deze niet binnen vijf seconden is geladen? Ga na hoe snel jouw website en iedere pagina op zichzelf laadt. Ook Google houdt niet van pagina’s die traag laden. Daarom zal je website minder hoog in de zoekresultaten belanden als de laadsnelheid niet optimaal is. Dit is dus een belangrijk onderdeel van technische SEO.

 

Mobielvriendelijkheid

Vrijwel iedereen heeft tegenwoordig (beschikking tot) een smartphone. Deze telefoon neem je vaak overal mee naartoe. Heb je iets nodig? Dan zoek je het even op via de mobiele telefoon, en met jou veel andere telefooneigenaren. Om deze reden is het belangrijk dat een website mobielvriendelijk is. Vaak is de mobiele variant nog belangrijker dan de desktop variant. Zorg er daarom voor dat jouw website ook goed kan worden bekeken via mobiele telefoons. Anders loop je de kans dat je website slecht scoort in de zoekmachines of zelfs helemaal niet getoond te wordt.

 

Websitestructuur

Het is belangrijk dat jouw website een logische en duidelijke structuur heeft. Dit begint al met de indeling van de menu’s. Zorg ervoor dat websitebezoekers gemakkelijk de pagina kunnen vinden met de informatie die ze nodig hebben. Als jouw websitestructuur onoverzichtelijk is, zal een potentiële klant waarschijnlijk al vrij snel zijn of haar zoektocht voortzetten bij een concurrent met wél een duidelijke website. Ga eens zelf door je menu en website heen. Staat alle informatie op de plekken waar je de informatie zou verwachten of kan hier nog wat worden verbeterd? Wanneer jij dingen onlogisch vindt staan, zullen websitebezoekers dit ook zo vinden. Tijd om dit te optimaliseren!

 

Dubbele content

Een van de belangrijke aspecten van technische SEO: dubbele content ofwel duplicate content. Net zoals jouw docenten vroeger niet zaten te wachten op plagiaat, is Google ook totaal geen fan van dubbele content. Dit resulteert in onvoldoendes van de zoekmachine, wat betekent dat jouw website slecht zal scoren in de zoekmachineresultaten. Dat wil je natuurlijk voorkomen! Zorg er daarom voor dat je jezelf niet herhaalt op je eigen website. Als je op iedere pagina dezelfde tekst zet, wordt dit gezien als duplicate content.

 

Een andere variant van dubbele content is teksten van andere websites kopiëren en plaatsen op je eigen website. Dat is plagiaat. Bovendien zijn deze teksten al minstens één keer online gezet, waardoor de teksten niet meer uniek zijn. De originele bron verslaan in de zoekmachines gaat niet en Google zal jouw website straffen met een lage positie in de zoekresultaten.

 

Namen van afbeeldingen

Afbeeldingen zeggen soms meer dan duizend woorden. Ze voegen vaak veel toe aan pagina’s en zorgen ervoor dat het verhaal dat jij wilt vertellen goed overkomt op de lezers. Het is wel belangrijk dat jij jouw afbeeldingen duidelijke bestandsnamen geeft én dat de afbeeldingsgrootte niet enorm is (anders laadt de afbeelding niet of ontzettend traag). In plaats van een afbeelding te uploaden met de naam ‘schermafbeelding_01062023.jpg’ geef je het bestand de naam van wat er daadwerkelijk te zien is. Denk aan een afbeelding van een maaltijd met de naam ‘spaghetti-bolognese-volgens-oma’s-recept.jpg.’.

 

Bereik meer websitebezoekers dankzij de juiste technische SEO

De basis van je website is er. Nu is het tijd om deze website eens flink onder de loep te nemen. Op welke punten kan de site geoptimaliseerd worden? Wat gaat er goed en waar is (snelle) verbetering mogelijk? We kijken onder meer naar technische SEO, content en autoriteit. Wil jij graag bovenaan verschijnen in de zoekresultaten, maar kun je hier wel hulp bij gebruiken van marketingspecialisten? Neem dan contact op met We Boost Brands. Samen bekijken we de huidige cijfers en autoriteit. Wij gaan voor je aan de slag om gestelde doelen te behalen en zorgen ervoor dat jouw website voortaan klopt als een bus. Tot binnenkort!

Relevante blog artikelen