Wanneer je actief bent als verkoper op Amazon, biedt het gebruik van Sponsored Products een interessante mogelijkheid. Maar wat houden Sponsored Products precies in? Binnen je Amazon-account geeft deze functie je als verkoper de kans om je producten meer zichtbaarheid te geven op het platform. Je producten worden prominent weergegeven op cruciale plekken, zoals de eerste pagina en op productpagina’s waar jouw producten als alternatief worden gepresenteerd voor het getoonde product. Je betaalt niet voor een weergave, maar de kosten worden pas in rekening gebracht bij daadwerkelijke klikken op je advertentie.
Naast de optie om Sponsored Products te gebruiken, hebben merkeigenaren ook de mogelijkheid om Amazon Sponsored Brands in te zetten. Hiermee kun je je volledige merk in de schijnwerpers zetten in plaats van alleen geselecteerde producten, zoals bij Sponsored Products.
Naast deze twee mogelijkheden is er ook de optie om Amazon Sponsored Display te gebruiken, waarmee je een breder publiek kunt bereiken door middel van op producten gerichte banneradvertenties.
Wanneer je net begint met verkopen op Amazon, staan je producten vaak onderaan op het platform. Om snel vooruitgang te boeken, is het gebruik van Sponsored Products een effectieve manier om je producten hoger in de zoekresultaten te krijgen. Het is belangrijk om eerst je doel te bepalen: wat wil je precies bereiken met Sponsored Products? Wat is je beschikbare budget? Hoe ga je je campagnes opzetten? Wat is een acceptabele kosten-waardeverhouding na een aantal maanden na de lancering? Wil je vooral individuele producten promoten of draait het vooral om de zichtbaarheid van je gehele merk?
Na de lancering van je campagne moet je beseffen dat de vooraf bepaalde KPI’s in de eerste weken/maanden mogelijk niet worden gehaald. Je producten zijn nog niet bekend bij de Amazon-consument en het is nog onduidelijk op welke zoekwoorden je goed scoort. De eerste weken staan vooral in het teken van het verzamelen van data om je campagnes van daaruit te optimaliseren. Het is belangrijk om te anticiperen op de leercurve in deze beginfase. Het is zonde om je campagnes te beperken omdat het vooraf bepaalde budget ontoereikend is. Op die manier mis je waardevolle data en kunnen er onjuiste conclusies worden getrokken.
Amazon Sponsored Products is geen eenvoudige tool om te gebruiken, gezien de vele opties die je kunt inzetten. Het kan soms lastig zijn om het overzicht te bewaren. We Boost Brands heeft ervaring in het succesvol opzetten en beheren van Amazon Sponsored Products. Heb je hulp nodig bij je huidige campagnes of wil je graat starten en meteen goed beginnen? Neem dan contact met ons op!
Ben je op zoek naar de groeiformule voor jouw bedrijf? Een goede online marketing strategie is daarin altijd het vertrekpunt.
Meer weten?Ben je op zoek naar nieuwe klanten? Is je verkoopteam op zoek naar warme leads om te kunnen verkopen? Met slimme online marketing zorgen wij voor meer leads!
Meer weten?Slim adverteren levert jouw organisatie meer relevante website bezoekers op. Deze bezoekers transformeren we samen in leads, nieuwe klanten en uiteindelijk omzet.
Meer weten?Wil jij jouw website relevanter maken en daardoor een hogere positie in Google bereiken? Een betere website zorgt voor meer relevante bezoekers.
Meer weten?Je wilt meer volgers krijgen, of geld verdienen met social media? Door de juiste boodschap te sturen naar jouw doelgroep kun je deze aanzetten tot actie.
Meer weten?Real-time inzicht in de belangrijkste cijfers en trends, zodat je snel nieuwe kansen ziet. Wij zorgen voor strakke dashboards.
Meer weten?