Kennis

Leads genereren via social media

Nieuwsgierig? Neem contact op

Leads genereren via social media is een goede manier om (potentiële) klanten te bereiken. Om te blijven groeien met je onderneming, moet je ervoor zorgen dat je continu nieuwe klanten aantrekt. Deze potentiële klanten bereik je niet zomaar. Bij het creëren van jouw online marketing strategie is het verstandig om na te denken hoe je meer leads bereikt. Hoe weet je waar jouw doelgroep zich bevindt en op welke manier kun je meer leads genereren via de socials? Wij helpen je hier graag bij!

Via welke social media kun jij leads genereren?

Facebook, Instagram en LinkedIn zijn verreweg de grootste social media kanalen. TikTok wordt steeds populairder en Snapchat blijft redelijk steady wat betreft de populariteit. Leads genereren via deze social media kanalen is zeker mogelijk. Het zijn allemaal voorbeelden van waardevolle en geliefde platforms waarop je leads kunt genereren. 

Sommige mensen onderschatten de kracht van deze kanalen. Vergeet zeker niet om socials onderdeel te maken van jouw online marketing strategie. Op elk van deze platforms zitten namelijk mensen die een potentiële klant kunnen zijn van jouw bedrijf. Dan moet je natuurlijk wel weten waar je deze klanten kunt vinden.

Hulp nodig bij het targeten van jouw doelgroep? Onze experts op het gebied van social media marketing helpen je hier graag bij.

Boost
Samen zorgen we voor meer

Wil jij leads genereren via social media?

Plan een afspraak in!

Juiste sociale media kanalen kiezen

Op Instagram, Facebook, LinkedIn, TikTok en Snapchat zijn miljoenen gebruikers aanwezig. Niet elke gebruiker is voor jouw onderneming een potentiële klant. Daarom is het ene platform voor jou een stuk waardevoller om te gebruiken dan het andere social media kanaal. Het is belangrijk om erachter te komen via welke social media jij leads kunt genereren. Ben je vooral op zoek naar zakelijke samenwerkingen? Dan is LinkedIn wellicht interessant. Wil je een jongere doelgroep bereiken? TikTok is daar dan hoogstwaarschijnlijk een betere optie voor.

 

Doelgroepen onderzoeken en bepalen om leads te genereren via social media

 

Om leads te kunnen genereren via social media, moet je weten op welke platforms jouw potentiële klanten zich bevinden. Je moet begrijpen hoe jouw doelgroep in elkaar zit. Waar wonen deze mensen? Wat zijn hun interesses? Op welke tijden is jouw doelgroep actief op social media kanalen en op welke platforms zijn ze te vinden? In welke fase van hun leven zit jouw doelgroep en wat is hun geslacht? Hoe meer je over jouw doelgroep weet, hoe beter je jouw doelgroep kunt targeten en specificeren. Alle data die je verzamelt over deze doelgroep kun je gebruiken om uiteindelijk leads te genereren. Als je weet waar jouw doelgroep zich bevindt, is het tijd om je doelstelling te bepalen.

Waardevolle content bedenken die leads genereren

Leads genereren via social media draait niet alleen om het targeten van jouw doelgroep. Het is enorm van belang dat je met jouw bedrijf goed zichtbaar bent op de socials. Door waardevolle content te creëren en te delen, wordt jouw netwerk beetje bij beetje groter. Steeds meer potentiële klanten krijgen zo weet van jouw onderneming, waardoor jouw omzet kan groeien. Op deze manier leer je jouw doelgroep nog beter kennen en kun je uiteindelijk meer leads verkrijgen.

Zo kun je een gratis product geven aan geïnteresseerde mensen in ruil voor hun contactgegevens. Denk aan een brochure, een stappenplan of een kortingscode. Een inschrijving van een nieuwsbrief of de aanvraag van een gesprek zorgt ook al voor waardevolle contactgegevens. Om de kwaliteit van de lead te waarborgen, stel je een of meer aanvullende vragen aan de potentiële klanten. Hierdoor moeten de mensen die jouw formulier invullen wel wat meer moeite doen dan automatisch hun gegevens achterlaten. Aan zulke leads heb je veel meer.

 

Leads zijn niks waard als je er niks mee doet

 

Iedereen kan leads verzamelen. Het belangrijkste is wat je met al deze gegenereerde leads doet. Bij die stap kun je van potentiële klanten betalende klanten maken en jouw omzet verhogen. Vergeet dan ook zeker niet om klanten actief te benaderen die jouw formulier online hebben ingevuld. Doe dit niet al te lang nadat deze persoon jouw gratis product of nieuwsbrief heeft ontvangen of een gesprek met jou heeft ingepland. Dan zit jouw informatie nog vers in het geheugen en voelen mensen zich meer verbonden met jouw bedrijf.

Aangezien cookies minder kunnen meten, is zelf data verzamelen steeds belangrijker. Dit maakt leads genereren via social media van groot belang. Met steeds nieuwe vergaarde data kun je jouw doelgroep uitbreiden en nóg meer specificeren. Maak de mensen die je bereikt concreet. Je zult zien dat je met een specifieke doelgroep misschien iets minder mensen bereikt, maar dat dit wel de personen zijn die geïnteresseerd zijn in jouw product of dienst. Dit levert uiteindelijk de gewenste leads op.

Aan de slag met leads op jouw social media

Een doelgroep targeten. Een aantrekkelijk product verzinnen én in jouw huisstijl opmaken. De leads verzamelen en hier actief achteraan gaan. Dat is best veel werk. Ben je op zoek naar concrete leads en/of sales? Deze kunnen we op meerdere manieren voor jou bereiken, waaronder via social media. Benieuwd wat we voor jou kunnen betekenen? Onze experts op het gebied van social media marketing geven je graag inzicht in onze werkwijze. 

Relevante blog artikelen