Kennis

Lokale SEO: zo wordt jouw bedrijf gevonden!

Nieuwsgierig? Neem contact op

Lokale SEO – ofwel local SEO – is zeer interessant voor iedere ondernemer die in de buurt gevonden wilt worden door potentiële klanten. Wat is lokale SEO precies? Als je deze vorm van zoekmachineoptimalisatie inzet binnen jouw marketingplan, wordt jouw bedrijf beter gevonden op de juiste plek(en). Dit is aantrekkelijk als jij bijvoorbeeld diensten aanbiedt voor mensen die in de omgeving wonen. Ook als jij gewoon graag goed wilt worden gevonden met je bedrijf en de ambitie hebt om te groeien, is het verstandig om aandacht te besteden aan lokale zoekmachineoptimalisatie. Hoe je deze optimalisatie implementeert in je strategie? Onze SEO-marketeer geeft jou tips om je local SEO mee te verbeteren.

Wat is lokale SEO?

Voor we je tips geven, gaan we eerst dieper in op lokale SEO. Deze vorm van Search Engine Optimization richt zich specifiek op het verbeteren van jouw online vindbaarheid in de regio waar jouw bedrijf zit. Open jij een hippe lunchzaak in Roosendaal? Wel zo fijn als klanten jouw lunchroom weten te vinden. Als Roosendalers of dagjesmensen die naar Roosendaal komen ergens willen lunchen bij een hippe zaak, moet jouw restaurant niet verstopt blijven tussen de zoekresultaten. Tijd om de lokale vindbaarheid van jouw lunchroom te verbeteren! Er zijn veel manieren waarop dat kan. Jouw website optimaliseren op lokale SEO kan gemakkelijk met een paar van onze tips.

Boost
Samen zorgen we voor meer

Jouw website optimaliseren met lokale SEO?

Plan een afspraak in!

Lokale SEO: handige tips

Google Mijn Bedrijf

Eén van de belangrijkste aspecten van lokale SEO, en daarom onze eerste tip voor jou, is Google Mijn Bedrijf (GMB) instellen. Als je goed gevonden wilt worden in jouw omgeving, moet je jouw vermelding opeisen binnen GMB. Het invullen van alle gegevens kost hooguit een halfuurtje en zorgt voor fijne resultaten. Zo kunnen mensen jouw bedrijf vinden als zij kijken op en zoeken binnen Google Maps. Daarnaast verschijn je met jouw website voortaan ook tussen de lokale zoekresultaten.

 

NAW-gegevens

Om het voor Google duidelijk te maken waar jouw onderneming gevestigd is, is het belangrijk om de NAW-gegevens te verwerken op je website. Denk hierbij aan:

 

 

Vernoem deze gegevens bijvoorbeeld op de contactpagina, de over-ons-pagina en in de footer. Zo zijn deze gegevens makkelijk vindbaar voor de zoekmachine én (potentiële) klanten. Kan iemand niet snel vinden waar jouw bedrijf zit? Dan is de kans groot dat hij of zij bij een concurrent van jou diensten/producten afneemt, als bij deze concurrent de adresgegevens wel goed zichtbaar zijn.

 

Content richten op local SEO

Verder is het belangrijk dat je de content op je website aanpast aan de plaats waarin jij gevonden wilt worden. Doe dit wel op een natuurlijke manier, zonder dat het overdreven wordt en de leesbaarheid wordt aangetast. Je hoeft niet in iedere regel, zin of alinea te benoemen waar jij werkzaam bent. Bedenk waar mensen op zoeken en op welk van deze zoekopdrachten jij kunt inspelen met de teksten op jouw website. Zo bereik je met lokale SEO de juiste mensen op de beste momenten, namelijk wanneer zij geïnteresseerd zijn in jouw producten en/of diensten.

 

Regionale backlinks

Wat enorm waardevol is voor jouw website, zijn backlinks. Als je beter gevonden wilt worden in jouw omgeving, zijn lokale backlinks een onmisbaar onderdeel van lokale SEO. Backlinks zijn links die op andere websites staan en linken naar de website van jouw bedrijf. Kijk eens welke platforms er zijn binnen jouw regio en probeer ervoor te zorgen dat zij een linkje naar jouw website plaatsen. De kans hierop kun je vergroten door bijvoorbeeld zelf al een leuke tekst inclusief link op te sturen naar zulke platforms. Op deze manier leren ze jouw bedrijf kennen en hebben ze meteen een goed beeld van jouw diensten/producten.

 

Reviews

Veel mensen hechten onwijs veel waarde aan reviews. Bedrijven zonder reviews of met matige/slechte reviews lopen vaak veel potentiële klanten. Heb jij nog geen of heel weinig reviews? Ga hier dan mee aan de slag als je toch bezig bent met lokale SEO. Vraag eerdere klanten om een review achter te laten op bijvoorbeeld Google Reviews en plaats testimonials (uiteraard met toestemming) op je website. Hierdoor komt jouw onderneming betrouwbaar over en hebben mensen eerder vertrouwen in jouw kunnen en kennen.

 

https://weboostbrands.nl/contact/

Minder praatjes, meer resultaten door lokale SEO

Meer mensen bereiken door jouw website te optimaliseren op lokale SEO: klinkt te mooi voor woorden, is het niet. Met onze tips kun je de local zoekmachineoptimalisatie al deels verbeteren. Natuurlijk zijn er nog veel meer verbeteringen mogelijk die ervoor zorgen dat potentiële klanten jouw onderneming voortaan goed weten te vinden. Welke opties dit zijn? Plan gerust een gesprek in met onze SEO-marketeer. Wij vertellen je namelijk graag over de (quick) wins die we voor jou kunnen doorvoeren. Zet jij de koffie alvast klaar? Dan komen wij jouw kant op voor een vrijblijvende sparringsessie. Tot snel!

Relevante blog artikelen